leonstoepker.reismee.nl

Een weekje Paramaribo

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn weblog heb bijgehouden. Maar bij gebrek aan WiFi gaat het online blijven een stuk lastiger dan voorheen... Inmiddels ben ik met de familie Löwik helemaal gesetteld in Paramaribo. Dingen gaan wel heel anders dan tijdens mijn solo weken hier, maar misschien is dat juist goed.  Die donderdag na hun aankomst hebben we het centrum verkend, en mocht ik me profileren als een ware gids, met leuke weetjes en plekjes. Voor iedereen hebben we de volle vier weken een fiets gehuurd bij Zus&Zo, wat toch wel erg handig is als je zo ver buiten het centrum zit. Het was wel leuk om te zien hoe snel je het centrum gezien kunt hebben als je langs de leuke plekjes gaat, want in één dag hadden zij van het centrum al net zoveel gezien als ik in een halve week.  In de eerste week zijn we vaker naar het centrum gegaan om daar rond te lopen, lekker te eten, rond te kijken en nu ook zelf boodschappen te doen om vervolgens thuis te koken. Het was wel even raar en lastig om me een beetje aan te passen en in te leven in de jetlag die zij allemaal hadden, maar gelukkig was mijn tempo toch al niet zo hoog.  Die zaterdag had ik voor ons vijven een afspraak gemaakt met de baas van 'Discover Suriname', Norman. Hier bespraken we alle mogelijk trips die ze te bieden hadden, van de Ralleighvallen tot de jeepsafari en van de Brownsberg tot de Coesewijnensurvival! Het klinkt mij allemaal geweldig in de oren en ik wil ze allemaal wel doen. Maar qua geld en ook tijd is het niet mogelijk... We besluiten de vrijdag erop naar de Ralleighvallen(4d) te gaan, die woensdag daarna naar Berg en Dal(1d) en de week erna op vrijdag dolfijnen spotten en de commewijne rivier(1d) te doen. Zelf heb ik de contactgegevens van Stephanie, de gids van Bigi Pan, met haar zal ik zelf nog contact opnemen om een paar mooie dagen op Bigi Pan te plannen met de familie deze keer.  We hebben ook een voordelige autoverhuur gezocht zodat we nog voor de eerste trip een dagje kunnen touren en na de ralleighvallen een week lang een eigen auto hebben. Bij CHM kwamen we uit en zo hadden we ineens een mooi plan voor de komende weken.  Maar eerst nog een klein weekje in Paramaribo met de fiets. In die week zijn we naar Leonsberg gefietst, ongeveer het noordelijkste puntje van de stad. Alleen was het fietsen nog steeds geen succes in de warmte. Verder wat tochtjes door de stad, met een klapband van Paul, de vader van Suzanne. Waardoor we heel fijn samen op een krakkemikkig fietsje door de hete en drukke stad mochten. Met Daan, het broertje van Suzanne, ben ik best vaak op stap geweest. Op zoek naar internet, eten, en zwembaden, terwijl Suzanne het soms niet zo nodig vind om steeds weg te gaan en een stapel boeken doorwerkt en gaat shoppen. Daan en ik hebben verschillende zwembaden uitgeprobeerd, maar het is geen groot succes.  Vos konden we eerst niet vinden, maar na een week bleek dat we er dagelijks langsfietsen, echter was het water er te warm. Het openbare zwembad ziet er niet gezellig uit en de mensen daar zijn ook wel erg streng en strikt. Zin was een te klein badje en Torarica is alleen voor gasten, Dolfijn alleen voor leden. Conclusie: zwemmen doen we wel als we er op uit trekken met de auto! Verkoeling konden we wel vinden in de bioscoop om de hoek, de Paarl! Hele leuke films, goede prijzen en geweldige airco maken het een goede keus voor ons avond programma! Met de auto zijn we een dagje naar Babunhol gereden, aan de Suriname rivier. Daar heeft de vader van de moeder van (lees: opa van) Suzanne een citrusplantage en veeteelt bedrijf gehouden. Annemiek, de moeder van Suzanne heeft ook in Suriname gewoond in haar jeugd, in Wageningen, waar haar vader werkzaam was in de rijstteelt. In ieder geval, van Babunhol was niet zoveel meer over, er stond alleen nog een soort resort en strandje aan de rivier. Van het dorp en de plantage was niets meer te zien. We hebben daar lekker gezwommen en gelegen, en Annemiek kwam erachter dat de straat daar was vernoemd naar haar vader,  de 'van der horst laan'! Heel bijzonder, vooral voor haar natuurlijk, omdat ze dit nog niet wist en haar vader waarschijnlijk ook nooit geweten heeft.  Verder was het een erg rustig weekje en maakten we ons klaar voor de vrijdag dat we naar de Ralleighvallen zouden gaan! Iedereen heeft zin om de natuur in te gaan, de jungle! En na een weekje rustig aan en veel van de stad is het een mooi vooruitzicht om het grote avontuur op te zoeken in de echte jungle van Suriname!

Reacties

Reacties

Yvonne

Hi lieve Le,
Fijn om weer iets van je te horen! waarschijnlijk begrijp ik je niet goed: lijkt alsof jullie voor de 2e keer naar de Railleighvallen zijn geweest, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Je gaat nu je laatste week in; hoop dat jullie daarnog volop van kunnen genieten en ik hoor volgende week heel graag de life-verhalen van je! Wij hebben Jack nu een weekje te logeren; heel bijzonder! Gister heeft hij on als goed bewaakt: toen er een jongen aan de deur kaarten wilde komen verkopen.
Heel veel liefs, Yv.

Reinoud

Heb inmiddels ook het verslag van je belevenissen op Ralleighvallen gelezen en dit doet weer vele goede herinneringen herleven. De stad is daarna eigenlijk een grote teleurstelling. Red en behoud het oerwoud!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!