leonstoepker.reismee.nl

Saramacca

Mijn verjaardag zelf was een rustige dag. Paul was ziek geworden, op de dag dat ze moesten vliegen. Ik hing wat bij het zwembad rond met Marleen en Paul lag in bed. Marleen en ik ging even naar de Mac en daarna naar 'discover suriname', waar zij al hun trips hadden geboekt en waar de baas nu om foto's vroeg! Daar ontmoette ik Nancy, zij werkt daar en ik vertelde over mijn vakantieplannen. Zij vond het zielig dat ik alleen achterbleef en vroeg me mee om de zaterdag erop naar het vakantiehuisje van haar ouders te gaan. Dit verstoorde mijn plan om naar het schildpadden strand te fietsen, maar was natuurlijk een kans voor me. Dus ik besloot mee te gaan.

Nancy pikte me die zaterdag om kwart voor acht op en ze was stipt op tijd en ik wat laat en moe, in alle vroegte. Ze had de auto van haar vader geleend en achterin zaten haar zussen, een tweeling. Ineke, een stagaire, ging ook mee, dus die moesten we nog ophalen. We reden naar het district Saramacca, waar het huis stond en we gingen nog even langs haar oude opa, die niet meer kon lopen en een echt oud Javaans mannetje was. Bijzonder om te zien, in een klein plattelands huisje. Hij wilde niet naar de stad komen om betere zorg te ontvangen.

Mooie huizen in het binnenland en enorm veel rust. Het huisje van Nancy's ouders was indrukwekkend mooi, langs een pad met allemaal palmbomen en een zwarte kreek, stond er een mooi klein huisje, waar ze elk weekend rust kunnen vinden buiten de drukke stad. Daar werd ik echt opgenomen in de Javaanse cultuur, de ouders waren druk bezig met koken en het perceel onderhouden, en ondertussen kwamen er allemaal familieleden om de heerlijke bami van Nancy's moeder te eten. Er was verse sap, overal vruchten aan de bomen en een zwarte kreek, waar het water erg koud en verfrissend was. Zo bevond ik me ineens weer op een heel bijzondere plek, hoewel het totaal anders was dan Bigi Pan. Hier zou ik mezelf ook wel weer dagen kunnen vermaken, het primitieve leventje, in alle stilte en rust. Ik ging met de vader jonge kokosnoten 'plukken', en hij kapte ze. Kokosnoten helemaal vol 'melk' heb ik leeg gedronken in de warmte en we verzamelden een kan vol kokosmelk, om te bewaren. Daarna nog even vruchteloos gevist, dat is toch echt niets voor mij, veels te weinig geduld. Daarna zijn we nog gaan varen in de nieuwe boot die ze hadden, door de kreek naar de saramaccarivier even dobberen en weer terug. Onderweg veel mooie bomen en planten gezien, vogels, vlinders en zelfs aapjes! Orchideeën groeien hier gewoon in de bomen, waar we in Nederland zoveel moeite voor ze moeten doen. De natuur is hier overal waar je kijkt, vooral buiten de stad, uitzondelijk mooi, en dan heb ik de echte jungle nog niet eens gezien

Na weer een bijzondere dag reden we terug en heb ik nog wat uurtje bij het zwembad gezeten, met al het fruit dat ik had meegekregen...

Reacties

Reacties

Rob

Heerlijk weer om je vakantie verhaal te lezen.
Prima keuze met Nancy mee naar het inheemse.
De schildpadden op het strand kan misschien nog later.
Vissen en geduld.... niet mijn ding. Je moet vangen.
Dit jaar gaat niet echt goed.
Je geniet wel van de natuur maar als je vist moet je bezig blijven.Dat maakt vissen echt leuk.
Andere jaren circa 40-50 vissen in twee uur.
Nu 15 vissen op 4 uur. Dat kan niet. Dan liever met Jack de natuur in.
Nog een paar uur in je eentje en dan de familie.
Volgens mij zou jij het in je eentje nog dagen goed hebben kunnen volhouden.
Enjoy the company.(kon geen woordenboek vinden en twijfelde over compagnie of company of... nog wat anders. Groet Rob.

Reinoud

Nog mijn felicitaties! Prachtig dat je zo opgenomen wordt in de Surinaamse cultuur. Je toont belangstelling en dat wordt gewaardeerd. Was je eerst van plan naar Frederiksdorp te fietsen voor het schildpaddenbezoek? Behalve naar je huidige adres ben ik ook benieuwd naar de woonplaats van Nancy's ouders, soms in de buurt van Sidoredjo? Dat is een typisch javaans-Surinaamse streek. Je hebt geluk als je bij Javanen wordt uitgenodigd, die koken het lekkerst! Waren het wilde of gekweekte orchideën? Je geeft je ogen goed de kost! De schildpadden houden we nog tegoed he?

Yvonne

Heerlijk je uitgebreide verhalen! En ook super dat je ook zo geniet van de dingen die wij (R en ik) zo waarderen in Suriname. We hebben een hoop te bespreken als je weer terug bent! Dikke kus Yv.

Els

Net terug uit Cuba lees ik je verhalen. Heerlijk, je geniet van de cultuur en natuur, super.
Communiceren met mensen die zo anders leven, een prachtigen ervaring. Lekker eten, ook niet onbelangrijk. De gastvrijheid van de surinamers kunnen wij nederlanders nog wel iets van leren. Het is toch geweldig dat je uitgenodigd wordt om mee te gaan naar een vakantiehuisje buiten de stad.
lieverd geniet nog, dikke kus mama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!