leonstoepker.reismee.nl

Het nieuwe plan: trip naar Bigi Pan

Die maandag dat we eigenlijk de jungle in zouden trekkenwerd een rustdag, een beetje bij het zwembad hangen en veel verkoeling zoeken in het zwembad. Het water bevat echter iets bijtends, waardoor mijn oogleden rood en ruw werden, heel raar. Aan het eind van de dag gingen we nog wat drinken bij 't Vat en daarna naar het bij hen bekende tourist office, 'discover surinam'. Daar werd ons een mooie trip aangeboden naar het westen, nickerie, bigi pan(in het surinaams: groot meer). Het klonk als een veelbelovende trip van twee dagen.


De volgende ochtend werden we opgehaald door Spike, een hele grote surinaamse jongen van Creoolse afkomst. Hij werd onze reisleider/chauffeur/gids. En zo reden we naar hetmeest westelijke districtNickerie, langs het stadjeGroningen, door het dorpje.stadjeWageningen en de het stadje Totness. Bij Nieuw nickerie, de hoofdstad van het districtNickerie, gingen we in een boot richting Bigi Pan, wat naast het grote meer ook een heel gebied bleek te zijn.

Het was een enorm indrukwekkend gebied, een soort moeras met mangrovebos, met allemaal riviertjes en meren. Stephanie werd onze gids, zij werkte daar al tien jaar en was zo n beetje de beheerder van het gebied. Zij kon ons enorm veel vertellen over het gebied en zijn bewoners. 122 tropische vogelsoorten waren er te vinden, talloze kaaimannen en anaconda's en helaas veel muggen. Hele mooie vogels gezien, enoverdag 1 kaaiman, 's nachts 3! Gezwommen in het moeras, leuke boottochtjes. Bij zonsondergang met de kayak over het meer, en we aten en sliepen op huizen op palen, midden op het grote meer, bigi pan. Mijn eerste nacht in een hangmat werd zoals verwacht geen succes, maar dat mocht de pret niet drukken, het werd toch een kort nachtje.

De volgend ochtend om 7u ontbijten terwijl de zon opkwam, om vervolgens voor vertrek om 9u nog snel de andere kant van het gebied te bekijken. Daar ontdekten we een nest van de witte specht, wat ontzettend bijzonder was volgends Stephanie, zij was door het dolle heen en sprong in al haar enthousiasme uit de boot met haar portemonnee in de broekzak, die later een paar meter verderop dreef... Maar het was echt mooi, want het was nog niet bekend en werd ook niet gedacht dat de witte specht in het gebied konvoortplanten en nestelen. Zij zou WFF bellen en die zouden binnen een paar dagen op de stoep staan om het fenomeen te aanschouwen. Het was echt een bijzonder moment, in het ochtendgloren 2 superzeldzame witte spechten eten zien halen voor de kleintjes, wat vervolgens in het holletje in de boom word gebracht, terwijl op de achtergrond de gids staat te glunderen en joelen, terwijl ze foto's maakt alsof haar leven er van af hangt.


Het was een prachtige afsluiting van een bijzondere eerste tour. Ik heb haar nummer en emailadres en hoop dat Suzanne en de family er nog een keermet me heen willen, want 1 nacht was te kort en ik vind dat iedereen dit moet zien! Verder denk ik dat ik Reinoud erg blij kan maken met haar contactgegeven, voor de trip over een paar maand.

Op de terugweg naar Nieuw nickerie zagen we als afsluiter nog 3 black hawks, waar ze de vertaling niet beter van wist te maken als: zwarte arend-buizerd... In ieder geval mooie beesten!

In Nieuw Nickerie zijn we toen nog even door het centrum en over de markt gelopen. Het was veels te warm, dus ik sjokte maar wat rond. Ik kocht nog een zakje Jackfruit, maar het was niet heel lekker en ik kreeg er acuut een reactie van in mijn mond, alsof ik 1 kilo spinazie had gegeten, zo'n ruw gevoel. Heel sneaky aan de prullenbak gedoneerd... :s

Na deze zweterige tijddoding gingen we naar de rijst fabriek 'Manglie'. Was best leuk en interessant, maar veel te warm! Dus ik was ook wel weer blij toen we daar weg konden...

De terugweg was weer lang, bijna 5 uur. Onderweg zijn we nog aangehouden bij een controlepost en bleek onze chauffeur geen Surinaams rijbewijs te hebben! Haha, wow, dit land blijft me verrassen! Vooral ook dat we wel mochten doorrijden, nadat ze even met de baas van het toeristenbureau hadden gebeld... Bijna in Paramaribo schrok ik me rot alsonze gidsvol op de rem gaat, uitwijkt en ondertussen 'Neeee!' roept! Ik kijk om me heen maar er is geen auto te bekennen, geen gevaar... We stoppen in de berm en pas als we stil staan besluit onze gids te vertellen wat er is: hij had een tarantula gezien op de weg! Dus wij rennen zo'n 100 meter terug, als echte toeristen, met camera in de aanslag. Ik zie hem al vrij snel, maar als we er naast zijn komt er toch een andere auto van de andere kant. Die auto crosste voorbij, bijna over de dikke spin! Was even spannend, want een dode spin was lang zo leuk niet geweest voor op de foto! :p Dus wij maken met z'n vieren het geluid van een heel stadion als er bij voetbal iemand tegen de paal schiet! ' Oehh....!'


Eenmaal thuis even gezwommen en toen was het ineens de avond voor mijn verjaardag! We ging eten bij zus&zo, en ik kreeg een waar verjaardagsdessert, incl. verjaardaglied! :D Tijdens het hoofdgerecht kwamen de broersKees en Bram er ook bij zitten, zij waren met Paul en Marleen op trip geweest en ik had ze ontmoet bij't Vat.Ze zouden eigenlijkookhebben meegegeten, maar hun telefoon was in het water gevallen bij het vissen, dus geen contact mogelijk. Maar ze hadden ons gevonden en samen gingen we rond 11 u naar de Waterkant voor een Parbo biertje! Daar was Eelke ook en zo hadden we een gezellig avond en werd er om 12 u nogmaals voor me gezongen! We hebben daar een paar uur gezeten in de koele wind onder de bomen. Alleen zat die boom vol met vogels en Paul kreeg zichtbaar de volle laag op zijn shirt, en ik vond een dag later ook twee kakjes op mijn verjaardagsoutfit. :( Een aandenken...

De avond werd abrupt verstoord toen er gevecht losbrak en er met flessen werd gegooid! Aangezien al was gewaarschuwd voor de Waterkant by night, stonden onze voelsprieten blijkbaarop scherp (of vooral van de anderen), wantnadat ik twee keeromkeek om te zienwat er gebeurde was de helft van ons groepje al weggevlucht. Rennend verliet ik ook maar de waterkant en samen besloten dat het wel mooi geweest was. Het was een mooie avond en een goed begin van mijn verjaardag!

Reacties

Reacties

Rianne

Leuk Le!

Ik lees lachend met je mee!!
Heb dus zowaar internet, jeej!!

Maar het klinkt allemaal super. Je vermaakt je goed heb ik de indruk. Nog eeffies alleen en dan met zijn 5ven verder.

Toppie!

Kusjes!

Reinoud

Hier is een echt schrijverstalent geboren! Niet alleen het BigiPanavontuur maar ook je verjaardagfeestje aan de waterkant zijn aangrijpend. Maar blijf opletten voor rondvliegend glas, vreemd omdat het statiegeld ook niet te versmaden is en je vroeger alleen een djogo kreeg bij inlevering van een lege fles... 's Avonds wordt er ook nogal wat "poeder" gesnoven met alle risico's vandien. Ga liever maar anaconda's zoeken, dat is onschuldiger. Onrijpe Katahar (=Jackfruit) heeft een wrange nasmaak. Is het nu Mango-tijd? Geniet!

Reinoud

Op:
http://www.travelpod.com/travel-blog-entries/els_and_peter/1/1256607281/tpod.html
zie je wat foto's dat een engels(?) stel daar heeft gemaakt.

Rob

Hoi Leon.
Nou helemaal leuk om via dit medium te communiceren.
Laat me toch nog even weten of ook dit bericht aankomt ,want er staat alleen maar

rob

Volgens mij is mijn bericht van 18.33 niet volledig overgekomen. Op jouw blog zijn 2 zinnen te lezen.(van mij).
Wat leuk jouw even in levende lijf te hebben gesproken.
Leuk de opmerking van Reinoud over schrijverstalent.
Erg prettig je verslagen zo te volgen.
Succes met je schoenen aankoop.Kijk niet op een paar dollar.Je krijgt ze van mij.
Nog een dikke dag alleen en dan samen.Geniet en tot weder horen.
Saluut Pap.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!